Prova på biathlon i Bollnäs

Biathlon är en galet rolig, väldigt jobbig och garanterat lortig upplevelse. Det är ett terränglopp för förare och hund, där grunden är glädje, samarbete och tillit.
Nu tänker Bollnäs Brukshundklubb testa att arrangera ett sådan lopp på ridskolans terrängbana. Vår bana är på ungefär två km och alla kan delta efter sin förmåga – och det viktigaste är inte att vara snabbast utan att ha en kul stund med sin vovve! Spring, jogga eller lunka banan som innehåller sisådär 30 hinder som testar din och hundens koordination, samarbete, styrka och tillit.
Både hunden och du kommer förmodligen (och förhoppningsvis) bli blöt, kladdig, svettig och fylld av adrenalin.

När: torsdag 4 juli
Första start kl 18
Anmälan på plats från kl 17
Pris: 50 kr som swishas på plats
Var: Terrängbanan på Bollnäs ridsällskap

Parkera på ridskolans stora parkering och gå sedan till vår samlingsplats. (Se den blå linjen på kartan.) Tänk på att det finns hästar på området, så håll avstånd.

Anmälan/sekretariatet är vid den gula stjärnan på kartan.

Regler:
– Alla kan vara med.
– Hunden ska ha en sele och du som förare ett dragbälte. Mellan er ska sedan en elastisk lina finnas.
– Intervallstart, vilket innebär att ekipagen startar med mellanrum.
– Tänk på att loppet ska vara kul för hunden, om det är något hinder som vovven inte vill, så skippa det hindret.
– Deltagande sker på egen risk.
– Håll avstånd till andra ekipage på banan och visa hänsyn.
– Barn får delta, det är upp till målsman att bedöma om barnet klarar av banan. I annat fall får en vuxen springa tillsammans med barnet och hunden.
– Det går även att vara två förare på en hund, då springer en fastsatt med hunden och den andra springer bredvid.
– Priser lottas ut bland de ekipage som deltar.

Screenshot

2 tankar kring ”Prova på biathlon i Bollnäs